8 d’agost del 2013

Perspectives diferents.


Per casualitat o per curiositat (de la mà d’en Jordi Gracia) vaig arribar a l’obra d’un jueu anarquista nord-americà d’origen centreeuropeu, Fredy Perlman, traspassat ja fa vint i vuit anys a Detroit: “El persistente atractivo del nacionalismo y otros escritos”, editat fa poc per una per mi desconeguda editorial riojana, Pepitas de calabaza ed.
 
El llibre aplega tres assaigs diversos des de perspectives una mica diferents del que estic acostumat a llegir. Segur que hi ha cercles polítics, acadèmics o intel·lectuals que fan anàlisis tant o més interessants del que ens nodrim habitualment i descobrir-los, els que no som acadèmics ni intel·lectuals, sempre suposa una relativa sorpresa.
 
El nacionalisme com a fruit de l’establiment del capitalisme i la copia que els seguidors de Marx n’han fet és l’assaig que dóna títol al llibre.
 
“La principal virtud de una fuerza nacional armada es que garantiza que un criado patriótico luchará junto a su jefe contra el criado de un jefe enemiga.”
“Las huellas de los ejércitos nacionales son las marcas que deja la marcha del progreso. Estos ejércitos patrióticos fueron, y siguen siendo, la sèptima maravilla del mundo. En ellos el lobo duerme junto al cordero y la araña junto a la mosca. Es ellos, los asalariados explotados fueron compinches de los explotadores; los campesinos deudores, de los acreedores y los primos, de  los estafadores,  y todo ello en el seno de una camaraderia alentada no por el amor sinó por el odio hacia fuentes potenciales de capital primitivo calificadas de infieles, salvajes o razas inferiores.”
“El nacionalismo sigue atrayendo a los desposeídos porque otras perspectives les parecen más desalentadoras.”
“El nacionalismo les ofrece algo concreto, algo verificado y comprobado y que se sabe que funciona. No hay ningún motivo terrenal para que los descendientes de los perseguidos sigan siendo perseguuidos cuando el nacionalismo les ofrece la perspectiva de convertirse en perseguidores.”


El segon assaig “El antisemitisme y el progromo de Beirut” és una crítica brutal, sense pietat, que fa un jueu al sionisme i a l’Estat d’Israel.
 
“El largo exilio ha tocado a su fin; el refugiado perseguido vuelve por fin a Sión, però tan desfigurado que resulta irreconocible; ha perdido completamente su yo; regresa como antisemita, como progromista, como asesino en masa; los siglos de exilio y sufrimiento siguen incoprporados a su constitución, peró solo en calidad de justificacions y como repertorio de horrores para imponer a los primitivos y a la Tierra misma.”
 
El tercer assaig és de finals dels seixanta, “La reproducción de la vida cotidiana”,  m’ha resultat més difícil de pair i va de  l’alienació dels treballadors pel Capital.
“En cuanto una persona vende su trabajo a un capitalista y acepta solo una parte de su producto como pago por este trabajo crea condiciones para la compra y la explotación de otras personas.”


 
Els seus companys de Fifth Estate, la revista que va animar, varen escriure un text d’homenatge amb motiu de la seva mort que clou el llibre i permet una millor comprensió de l’autor.
 
7 d’agost.

1 comentari:

Anònim ha dit...

Sembla molt interessant. Ja el buscaré per llegir-lo. Ara estic amb la lectura del Minotaure Global d'un economista grec que es diu Yanis Varoufakis (ed. capitan swing). Crec que t'agradaria si ja no el coneixes.

Jofre