10 d’octubre del 2012

La espada de Damocles.


D’una forma un xic oportunista s’editen en un llibret un grapat d’articles sobre la crisi grega que Petros Márkaris ha escrit en els darrers temps per la premsa alemanya. Alguns ja ens eren coneguts, havien estat reproduïts aquí ,  i segurament la seva acceptació és la que ha impulsat a l’editorial a fer aquest recull. No aporten gaires coses més del que ja és conegut de les seves opinions. Més enllà de la crisi financera, Márkaris, creu que a Grécia hi ha una crisi política i més:
 
“Desde principios de 2010, cuando estalló la crisis, sostengo el argumento de que la crisis griega tiene principalmente un caràcter político. El país ha llegado a una quiebra económica, que en estos momentos la mantiene al borde del abismo, por los errores y fracasos de sus dirigentes políticos. Un aparato estatal corrupto, que se revela incapaz de poner en práctica, con o sin rapidez, reformas y leyes críticas, y que es, al mismo tiempo, el resultado de los errores de la élite política griega.”
 
“Sin embargo, confieso que tengo mucho miedo, porque en la época de la falsa riqueza tiramos por la borda no sólo nuestra pobreza, sino también nuestros valores, porque pensábamos (¡qué error!) que estos valores eran parte de nuestra miseria.”
 
¿Sólo una crisis financiera?, 29/2/2012.
 
“Grecia era un país pobre que sabía vivir decentemente con su pobreza. Después de su experiencia de años con el ahorro, incluso había desarrollado una especie de “cultura de la pobreza”. Entonces llegó el año 1981, y un flujo de dinero comenzó a circular por el país. Los griegos ya no necesitaban la “cultura de la pobreza”, pero tampoco habían desarrollado ninguna “cultura de la riqueza”. El consumo se convirtió en la fuerza motriz de la sociedad.”
 
La cultura de la pobreza, 30/12/2009.
 
Ara  està a punt de sortir la traducció de la segona entrega, Περαίωση, 2011, de la trilogia de novel·la policíaca que està escrivint amb el seu personatge del comissari  Kostas Kharitos. El primer títol, Amb l’aigua al coll”, ja fou celebrat, a veure què ens depararà aviat el segon.
 
Mentre tant, aprofitem per afrontar les imatges del desastre aquí: Ruinas modernas. Una topografía del lucro, Julia Schultz-Dornburg. Ed. Àmbit, B-2012,  on entre molts d’altres hi ha el cas de Vallfosca Mountain y Golf Resort a Espui.
 
10 d’octubre